مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی

مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی

کارشناسی ارشد مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی ۱۳۹۱
مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی

مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی

کارشناسی ارشد مهندسی انرژی/تکنولوژی انرژی ۱۳۹۱

ASBUILT چیست؟

نقشه‌های چون ساخت (As Built) نقشه‌ای است که اصلاحات انجام شده بر روی نقشه‌ها ی تایید شده برای ساخت (AFC) را نشان می‌دهد. این اصلاحات ناشی از تغییرات با (داشتن مجوز) برای سهولت یا برخورد با تجهیز دیگر و یا بر اثر خطا در اجرا می‌باشد. این مدارک نشان دهنده آنچه ساخته شده است می‌باشد.

نقشه‌های چون ساخت فاز مهمی را ارائه می‌دهد به این دلیل که شامل اطلاعات بروز شده مدارک در سایت می‌باشد که جهت مدیریت پیش راه اندازی، عملیات، نگهداری و تعمیرات ضروری است برای تهیهٔ مدارک چون ساخت می‌باشد که شامل اصلاحاتی که در کارگاه بر روی مدارک صادر شده توسط بخش مهندسی نقشه‌برداری ، صورت می‌گیرد. 

تعاریفی دیگر: 

1-از بیلت (as built) در معنای لغوی یعنی همانگونه که ساخته شده.و در معنای فنی یعنی اینکه پس از اجرای یک مرحله از پروژه شما با داشتن گزارشات متریال مصرفی و نقشه های مربوطه کل عملیات انجام شده را به صورت یک نقشه در آورید.و کاربرد آن جهت تعمیرات احتمالیه اینده است.  

2-نقشه AS BUILT در واقع نقشه نهایی کاره . همیشه و مخصوصا در محیطهای صنعتی در حین ساخت یک سری تغییرات در نقشه لازم میشه که ایجاد کنید . بعد از اتمام پروژه و جهت نگهداری اسناد نقشه هم به روز شده و آخرین تغییراتو توی اون اعمال و نسخه نهایی جهت نگهداری به مرکز اسناد فرستاده می شه . به این نقشه ها که آخرین تغییرات و تصحیحات روش اعمال شده AS BUILT گفته میشه .  

3- در قراردادهای دولتی پس از تهیه نقشه چون ساخت (که توسط پیمانکار تهیه و تنظیم می شوند) و تایید توسط مشاور، عملیات انجام شده در این نقشه ها ملاک پرداخت صورت وضعیتها به پیمانکاران خواهد بود.

نظرات 4 + ارسال نظر
پیمان برشکار سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:19 ق.ظ

با سلام ، بابت مطالبی که عنوان فرمودید بسیار سپاسگذارم ، بسیار مفید بود .

محمد سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:20 ب.ظ

سلام
تشکر
مختصر و مفید

Hadi پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 11:00 ب.ظ

سلام. سپاس بسیار

abdolazim shirani چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 11:15 ق.ظ

Nice

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد